Recept på Mazariner


Igår bakade jag mazariner, de kanske inte blev så jätte snygga, men men. Här är i alla fall receptet :) Jag gjorde även blommor av mörkchoklad som jag la på.

Detta receptet blir 18 kakor och de ska vara inne i ugnen ca 15 min på 200° eller 175° varmluft.

Mördeg ("Skalet")
- 3 dl mjöl
- 1/2 tsk bakpulver
- 100 g margarin eller smör
- 1/2 dl socker
- 1/2 ägg

Fyllningen
- 50 g rumsvarmt margarin eller smör
- 150 g riven mandelmassa
- 2 ägg
- 3 msk vetemjöl
- 1/2 tsk bakpulver

+ florsocker och vatten att ha på.

Gör såhär

1. Blanda samman alla ingredienserna till Mördegen i en matberedare (lättast) eller ta en bunke och arbeta ihop en deg. Låt stå i kylskåpet ca 30 min.

Undertiden, gör fyllningen
1. Rör smöret smidigt och tillsätt den rivna mandelmassan.
2. Tillsätt sedan ett ägg i taget under omrörning.
3. Rör sist i mjölet och bakpulvret.
4. Ta ut Mördegen och lägg den på bordet och dela den i 18 lika stora delar. Tryck sedan ut den i formarna.
5. Födela lite av fyllningen i varje form och sätt sedan in kakorna i ugnen ca 15 min.
6. Ta sedan ut kakorna, blanda ihop florsocker med lite vatten. Pröva dig fram tills du får en bra konsistens. Ta sedan på glasyren på kakorna och voila, du har gjort dina egna Mazariner!


Sv: ja, hennes bild var verkligen fin! :)

2011-06-07 | 19:34:19

Jag tycker de blev fina, och det ser väldigt goda ut! :D

2011-06-07 | 19:42:53

Vad gott det ser ut! :)

Allt bra med dig ?

2011-06-07 | 19:56:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback